VODIČ ZA OFF-ROAD VOŽNJU

Uz pomoć nekoliko smernica i dobrog starog zdravog razuma, svako može da iskusi off-road vožnju u modelu Jeep®4x4. Jednostavno kliknite na odeljak u sadržaju da biste se upoznali sa osnovama. I obavezno držite palčeve uspravno!

BUDITE PRIPREMLJENI

Uvek proverite svoje vozilo pre off-road vožnje. Proverite da li je baterije pričvršćena, da li su sva creva u dobrom stanju i da li su ulje i ostale tečnosti napunjene, uključujući i gorivo. Takođe, proverite i da li su sva četiri pneumatika u dobrom stanju i da lji je pritisak u njima odgovarajući. Izbegavajte da putujete sami, posebno na nepoznatom terenu.

BUDITE NA OPREZU

Kada se upustite u off-road vožnju, stavite svoje vozilo u 4WD režim kada god očekujete situaciju koja će zahtevati dodatnu trakciju. Teško je koristiti 4WD kada se zaglavite. Trebalo bi i da steknete naviku da gledate preko haube, pažljivo osmotrite levo i desno da biste jasno videli šta vam se približava. Ako samo posmatrate levi pneumatik, može vam se desiti da imate nevolje sa desnim. Izbegavajte da proturate glavu kroz prozor da biste videli šta vam ide u sustret (za to služi Wrangler vetroban na sklapanje). Isto tako, mnogi iskusni off-road vozači preporučuju da palčeve držiti uspravno i da izbegavate paoke volana pri vožnji po teškom terenu. Na primer, ukoliko vaš pneumatik iznenada sleti sa kamena, vaš volan bi mogao brzo da se okrene i da vam uhvati palac paokom — joj! Uopšteno govoreći, vozila sa servo uređajem, kao što su sva vozila brenda Jeep®umanjuju verovatnoću iznenadnog okretanja volana.

OPUSTITE SE

Brzina i snaga nisu važni pri off-road vožnji na teškom terenu. Na niskom stepenu prenosa u 4WD režimu, nizak prenos i mala brzina Jeep®vozila u praznom hodu će vam pomoći u savlađivanju prepreka. U mnogim slučajevima, sa ručnim prenosima, najbolje je da otpuštate kvačilo polako i dozvolite vozilu da puzi preko prepreka. Zapravo, na Rubicon stazi, prosečna brzina je tek 2-8 km/h.

SNEG I BLATO

Uopšteno govoreći, kada ima snega i blata na voznim površinama, pravo je vreme da uključite ručni ili povremeni 4WD sistem. Ukoliko imate stalni sistem poput Quadra-Trac I®, ne zahteva se nikakav input od vas. Pri mećavama, kada vučete teret, ili za doadtnu kontrolu pri manjim brzinama, prebacite prenos na manju brzinu i prebacite razdelnik pogona na 4WD-LOW ukoliko je potrebno (Quadra-Trac I i Quadra-Trac® SRT® nemaju nizak stepen prenosa). Nemojte prebacivati u niži stepen prenosa nego što je potrebno za održavanje pravca. Prekomerni broj obrtaja motora može dovesti do brzog okretanja točkova i do gubitka trakcije. Ukoliko počnete da gubite trakciju na snegu ili u blatu, okrećite vaš volan brzo. Ovo će pomoći točkovima da se uhvate za novu podlogu i da vas izvuku. Ukoliko izgubite trakciju, STANITE. Okretanje točkova će vas samo još više zakopati. Ključno je održavati pravac unapred.

PESAK

Za bolju trakciju na snegu, spustite pritisak vazduha 4,5-4,5 kg ispod normalnog pritiska za standardni pneumatik. (Vratite normalan pritisak nakon upotrebe sa ovim uslovima.) Pokušajte sa visokim stepenom prenosa 4WD da biste održali pravac napred. U zavisnosti od uslova peska, možda će biti potreba upotreba niskog stepena prenosa 4WD i alternativnih brzina. Takođe, pokušajte da pravite široka okretanja ukoliko je moguće. Oštra okretanja naglo usporavaju vozilo i možete se zaglaviti. Ponovo naglašavamo, ključno je da održavate pravac unapred.

USPONI

Kada se uspinjete UVEK idite pravo gore ili dole. Uvek je poželjno znati šta se nalazi s druge strane pre nego što krenete uspon. U podnožju bi trebalo da koristite više snage. Smanjite snagu kako se približavate vrhu i pre nego što pređete vrh. Ukoliko se zaustavite pri usponu, vratite se pravo nazad niz uspon u rikverc. Za spuštanje, uvek koristite najmanju brzinu sa ručnim prenosom. Kada se spuštate u niskom stepenu prenosa, nemojte otpuštati kvačilo i dozvoliti vozilu da vozi bez gasa. Ovo može rezultirati ozbiljnim oštećenjima na disku kvačila. Dozvolite brzinama i kompresiji motora da vas uspore, koristeći kočnice saom da se uskladite sa brzinom. Ukoliko imate automatski prenos, koristite nizak stepen prenosa i najniža podešavanja.

NAPOMENA: NIKAD ne vozite uzbrdo pod uglom. Ukoliko je uspon strm i ukoliko niste sigurni da vi ili vaše vozilo možete da ga savladate, nemojte ni pokušavati. Nikad 4WD nemojte voziti poprečno na strmim usponima jer to može dovesti do nestabilnosti vozila. Off-road vožnja je puna izazova. Zapamtite, idite što sporije. Koristite zdrav razum i neka vam bezbednost bude primarna.

SPORO KRETANJE PO KAMENJU

S razlogom ga zovemo ga „sporo kretanje“. Koristite male brzine i nizak stepen prenosa 4WD i pustite da vozilo puže (sa najmanje leptir gasa) kada idede preko prepreka kao što su kamenje i balvani. Nikad nemojte „opkoračivati“ kamenje. Vozilo sa 25 cm slobodne visine ne može da ide preko kamena koji je visok 30 cm! Podesite pneumatik na vrh kamena i pređite preko njega polako. Ukoliko čujete grebanje, ne paničite. Zaštitne ploče i šine za zaštitu od kamenja na vašem Jeep® 4x4 (oprema varira u zavisnosti od modela Jeep 4x4 i paketa koji ste kupili ili iznajmili) primiće glavni deo udara. Spuštanje pritiska u pneumaticima za 1,5-2,5 kg poboljšava trakciju i umanjuje verovatnoću da će se pneumatici probušiti. (Vratite normalan pritisak nakon upotrebe sa ovim uslovima.) Zapamtite, idealna brzina kada vozite preko kamenja je 2-5 km/h.

VOZITE PAŽLJIVO

Ostavite sve u stanju u kom ste ga našli. Obratite pažnju na znakove i držite se staza i oblasti koje du odobrene za off-road vožnju. Dobro procenite da biste zaštitile lepote oblasti u kojoj vozite. Ne ostavljajte ništa za sobom, i još bolje, pokupite i uklonite smeđe koji su drugi ostavili za sobom. Ukoliko teren izgleda krhko, odaberite drugi put. Za više informacije o tome kako da vozite pažljivo, kliknite na treadlightly.org. Ostavite sve u stanju u kom ste ga našli.

Na vrh